Kontrowersje w sprawie spalania opon czyli dlaczego nie możemy ich palić sami, a w cementowniach jest to dozwolone
Jeśli ktoś z Was był kiedyś świadkiem palenia opon, to z pewnością wie, że widok i zapach dymu powstającego w wyniku tego procesu są odstraszające. Z czego to wynika?
Tak, chipsa! Uspokajam - autor artykułu nie spadł dzisiaj z krzesła ;-) Chipsy są jedną z frakcji, na jaką rozdrobnić można zużyte opony. W tym kontekście porozmawiamy sobie dziś na temat recyklingu materiałowego gumowego surowca.
Wykorzystanie gumowego surowca w modyfikacji asfaltu
Czy wiecie, że kauczuk naturalny jako składnik modyfikujący asfalt po raz pierwszy zastosowano w roku 1902? Wprowadzenie do nawierzchni kauczuku z rozdrobnionej gumy odbyło się nieco później - lata 60 - te ubiegłego wieku. Wykorzystanie gumy jako dodatek do asfaltu wynikało wówczas przede wszystkim z aspektów ekonomicznych – kauczuk wyprodukowany ze zużytych opon jest tańszy od kauczuku naturalnego. Dziś, głównym powodem dodawania miału gumowego do nawierzchni asfaltowych są względy ekologiczne. Jak podają specjaliści – 1 km autostrady czteropasmowej = zagospodarowanie ok. 3 tys. zużytych opon.
Dość powszechnym przykładem zagospodarowania zużytych opon jest tworzenie buferów zabezpieczających drogi (ang. buffer=ochrona, zabezpieczenie). Budowa dróg i związane z nią utrudnienia (np. zwężenie pasów drogowych) jak również prowadzenie pojazdów z nadmierną prędkością są sytuacjami, które narażają uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.
Piroliza jest jednym z kierunków recyklingu odpadów gumowych, podczas którego dochodzi do termicznego rozkładu surowca. Powyższy proces zachodzi pod wpływem wysokiej temperatury, bez dostępu do czynników utleniających. Odpady gumowe w czasie pirolizy są podgrzewane do temperatury 360 - 450 stopni Celsjusza bez dostępu tlenu, czego efektem jest otrzymanie trzech frakcji: olejowej, gazowej oraz stałej. Dzięki dalszej obróbce powyższych frakcji, możliwe jest uzyskanie wielu wartościowych surowców, w tym: oleju popirolitycznego (opałowego), paliwa gazowego (gaz popirolityczny), sadzy/popiołów lotne (karbonizat) oraz drutu stalowego (złom).
Jednym z przykładów zagospodarowania zużytych opon w ramach recyklingu materiałowego jest produkcja gumowych mat zabezpieczających. Stosuje się je w miejscach przeprowadzania kontrolowanych wybuchów np. przy rozsadzaniu skał, w celu ochrony otoczenia przed skutkami eksplozji. Substratem do produkcji mat są przede wszystkim opony do samochodów ciężarowych.
Czy wiecie, że na świecie istnieje już ponad 2000 Earthshipów tj. budynków, konstruowanych z lokalnie dostępnych materiałów, w tym odpadów i ziemi? Domy ze "śmieci" są ogrzewane pasywnie, a dzięki zastosowaniu dodatkowych systemów m.in. filtrów wody, mogą być one całkowicie samowystarczalne. Jednym z podstawowych materiałów konstrukcyjnych takiego budynku są wypełnione ziemią zużyte opony samochodowe. Masa termiczna powyższej konstrukcji jest bardzo duża, dzięki czemu bez względu na klimat możliwe jest ogrzewanie całego domu jedynie energią słoneczną.